július 31 2013

A FootballAvatar szimulátor-kollekciójának szervezése

A FootballAvatar kutatás-fejlesztési projekten belül egy teljes szimulátor-kollekció (a FASC, Football Avatar Simulator Collection) került kifejlesztésre, illetve áll fejlesztés alatt. A FASC kollekció kereteit három nagyobb család elemei (a FASC terminológiájában a szimulátor különböző sebességfokozatai) feszítik ki, ezek a

  • a MABSA (Multi-Agent-Based Simulator Architecture)
    ez egy multiágens alapú, valós idejű, technikailag Berkeley TCP socket interface alapú, teljesen elosztott szimulációs környezet, melynek elsődleges feladata a fejlesztendő rendszer algoritmusainak nyomkövetése
  • a FANM (FANM is Not MABSA)
    ez a MABSA tagadása, számos értelemben, például nem csupán valós üzemben képes dolgozni, így itt találhatunk olyan komponenseket, amelyek akár szuperszámítógépes HPC, vagy CUDA PC-s környezetben is alkalmazhatóak.
  • és a FANM+
    itt olyan FANM frontendeket találunk, amelyek egész bajnokságokat vezényelnek le, vagy ahol csak egyszerűen ködös a pálya, avagy aktívált egy játékos-állóképességi vagy mondjuk éppen egy játékvezetői algoritmus.

A családokon belül megkülönböztetjük még az szoftverelemek üzeme szerint

  • az önálló módot
    itt mesterséges intelligencia ágensekre gondolhatunk
  • az elemző módot
    itt valódi mérkőzések elemzése történik
  • és az (avatár-alapú) szimulációs módot
    itt pedig “valódi mérkőzések szimulációja”

S mindezt azzal pertulbáljuk, hogy minden család minden üzemének szoftverelemei agilisan-extrém módon, gyors prototípusozás keretében több egymással (szó szerint is) versengő csapat által vannak egymástól függetlenül elágazó (fork-join) ágakon fejlesztve.

Végezetül tekintsük meg az egyik ilyen agilisan-extrém referencia-csapat, az FBA-One FC++ MABSA architektúrás MABSA-SC-TC kiadásának saját nyomkövető eszközeit:

Jó szurkolást kívánva,
Dr. Bátfai Norbert
(DE IK, Információ Technológia Tanszék, e. adjunktus; SziMe3D Kft., Nagyerdei Gerundium Munkacsoport, szakmai vezető)