augusztus 30 2013

Meccsek minden mennyiségben

Előző posztunkban bevezettük a FootballAvatar kutatás-fejlesztési projekt szimulátor-kollekciójának koncepcionális elemeit, közöttük a FANM (FANM is Not MABSA) családot, amelyre a jelen írásunk fókuszál.

A FANM fokozatban megvalósított modellek alkalmazhatóan tipikusan a nagyszámú szimulációk elvégzésére. De miért is kell a nagyszámú szimuláció?

Ami a pályán történik, az egyrészt TUDATOS FELKÉSZÜLÉS, másrészt a VÉLETLEN eredménye, ahol a kettő között az egyik sportszakember inkább erre, a másik inkább arra tolná a határvonalat. A véletlentől is függő mennyiségek kapcsolatai pedig tipikusan tudnak olyanok lenni, amelyeket nem tudunk előre megjósolni, hanem csak ha bekövetkezik megfigyelni. Ezért kell a szimuláció, amely számunkra tehát egy olyan eszköz, amely segít megmondani, hogy a számos véletlentől függő esemény összjátéka mutat-e valamilyen tipikus viselkedést.

A FANM fokozat egy ilyen “gyakoriság alapú” modelljének futását mutatjuk be, amelynek alapja, hogy megfigyeljük a játékosok tipikus viselkedését, a játék tipikus alakulását és a szimuláció azt kutatja, hogy ezek egymással kölcsönhatva hogyan alakítják a játékot. Kétszer harminc perces mérkőzéseket játszunk, ez látható a videó bal oldalán, nyilván 60 percben. A videó középső területén ugyanez történik, de némiképpen felgyorsítva, ha a megjelenítést teljesen kikapcsolnánk akkor azt tapasztaljuk, hogy egy hétköznapi PC-n a 2×30 perc lejátszásához durván 2 másodperc szükséges. Végezetül a videó jobb oldalán egy hétköznapi PC-n, de egy CUDA grafikus kártyával ellátott gépen futtatunk le 3200 mérkőzést hozzávetőlegesen 10 másodperc alatt, ezt nagyjából további 64-szeres gyorsításként is értelmezhetjük. Persze ebben az esetben nem olyan egyértelmű az eredmények bemutatása, mint a videó első két harmadában, ahol a fejlesztés nyomkövetéséhez pusztán az egyik fejlesztőcsapat 3D-s megjelenítőjére kötöttük rá a szimulációs modellt. Ám nyilvánvalóan szükséges a fejlesztői nyomkövetés a szoftverek finomhangolásához, egy ilyen “nyomkövető-felvételt” villant fel záróképként a videó, ahol az oszlopok az egyik csapat felállásait tartalmazzák, a sorok a másikét, s ennek megfelelően olvasható le, hogy a 3200 mérkőzésből hol győzött a hazai csapat: ez a piros pont a képen, hol a vendég: ez a zöld pont és a – jelen tesztben éppen ritka – fehér pontok mutatják az eldöntetlen eredményt.

Jó szurkolást kívánva,
Dr. Bátfai Norbert
(DE IK, Információ Technológia Tanszék, e. adjunktus; SziMe3D Kft., Nagyerdei Gerundium Munkacsoport, szakmai vezető)